Κατά το Σχολικό Έτος 2007-2008
πραγματοποιήθηκαν τα ακόλουθα περιβαλλοντικά
προγράμματα:
|
Αν πεις σ' έναν έφηβο μαθητικής ηλικίας να παέι μέχρι το γειτονικό περίπτερο να πάρει μια εφημερίδα μπορεί να σε βρίσει ή να σου πει : "πήγαινε με τ' αυτοκίνητο". Όμως το δικό μας "γέρικο" (κλείνει δεκαετία) πρόγραμμα των πεζοποριών έχει πετύχει μια "μαγική" αλλαγή. Οι μαθητές μας περπατούν αδιαμαρτύρητα καμιά δεκαριά χιλιόμετρα , σε κάθε πεζοπορία. Όχι απλώς δε διαμαρτύρονται, αλλά διανύουν τα χιλιόμετρα, τα καταπίνουν κυριολεκτικά με αμείωτο κέφι και αυξανόμενο ενθουσιασμό. Η παρέα, το πανέμορφο φυσικό περιβάλλον, η αμοιβαία παρότρυνση, η πειθαρχημένη εκτέλεση, η ευγενής άμιλλα, οι συναφείς πολιτιστικές - περιβαλλοντικές δράσεις, εξηγούν αυτή τη θεαματική αλλαγή της στάσης των μαθητών απέναντι στο περπάτημα. Χαρακτηριστικό είναι ότι όλοι οι μαθητές αδημονούν για την επόμενη πεζοπορία και η δημοτικότητα του προγράμματος, όπως φαίνεται από τις μετρήσεις μας αγγίζει το 100%. Στο θεωρητικό - γνωσιακό τομέα όλα αυτά τα χρόνια ενημερώνουμε συνεχώς με ειδικούς ή μη, οργανωμένα ή άτυπα για τις πασιφανείς και πασίγνωστες ευεργετικές συνέπειες της βασικής άσκησης του βαδίσματος τόσο στον τομέα της σωματικής υγείας, όσο και στον τομέα της ψυχικής υγείας. Το σύνθημα όλων των μαθητών είναι το ρητό κάποιου μεγάλου γιατρού "αν όλοι οι άνθρωποι περπατούσαν 1 ώρα την ημέρα ή έτρεχαν 1/2 ώρα ή κολυμπούσαν 20' την ημέρα, δε θα υπήρχαν νοσοκομεία". Οι εξορμήσεις έχουν και κάποιο πολιτιστικό - περιβαλλοντολογικό χαρακτήρα :Συζητούμε με τους κατοίκους, μαθαίνουμε την τοπική ιστορία των χωριών που συναντάμε ή άλλων θέσεων, μελετούμε τη χλωρίδα, κάνουμε πρόχειρες, αλλά βάσιμες περιβαλλοντικές παρατηρήσεις, επισκοπούμε το τοπίο, το περιγράφουμε, αντλούμε πλήθος εμπειρικές πληροφορίες για τη φύση, εκστασιαζόμαστε και παρατηρούμε "μετ' έρωτος την φύσιν" και τη συγκλονιστική θέα που μας παρέχει πλουσιοπάροχα η πανέμορφη Βόρειος Εύβοια. Σε μια πεζοπορία (Γαλατσώνα - Γερακιού - Πευκί) είχαμετην ευκαιρία να συναντηθούμε σ' ένα παραδοσιακό καφενείο με 4 γενεές μιας οικογένειας προγιαγιά-γιαγιά-με τις κόρες και τους γιους και κάποια εγγόνια και ακούσαμε συναρπαστικές περιγραφές για την παλιά σκληρή ζωή, για τη σύγχρονη ερήμωση του χωριού, για τη νοσταλγία του παλιού καλού καιρού και τις ελπίδες και τον αγώνα τον περιπετειώδη των νέων γενεών. Διασχίσαμε ανεβοκατεβαίνοντας όλη την έκταση του καμμένου δάσους, μελετήσαμε τη φυσική αναδάσωση, σταθήκαμε σε σημεία έξοχης θέας και θαυμαστής "φυσικής καλλονής ", ακούσαμε την τοπική ιστορία της Γερακιού, αντικρύσαμε τη θάλασσα ("θάλαττα - θάλαττα") και ορμήσαμε ανυπόμονα με αυξανόμενη προσδοκία, να διασχίσουμε το δάσος του Πευκιού και να καταλήξουμε στην "πανδέγμονα" και πολύφλασβη θάλασσα.
|
|||||||
1η πεζοπορία : Γαλατσώνα -> Γερακιού -> Πευκί | |||||||
![]() |
|||||||
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
||||||
Άλλοτε πάλι βρεθήκαμε στο Τελέθριο όπου η θέα ως τον Όλυμπο, τον Κίσσαβο, το Βόλο κόβει την ανάσα και απολαύσαμε τις γλαφυρές αφηγήσεις του ντόπιου καθηγητή μας κ.Στεργίου για την παλιά ζωή, τις μνήμες και τη νοσταλγία. | |||||||
2η πεζοπορία : Καματριάδες -> Γαλατσάδες -> Καστανιώτισσα | |||||||
Σε άλλη πεζοπορία κατάπιαμε πολλά δύσκολα χιλιόμετρα από το Πευκί ως την παραλία του Καστριού. Απολαύσαμε τη θέα της Σκιάθου, του εθνικού μας πεζογράφου, ανεβήκαμε σε όμορφα διάσελα , κατεβήκαμε σε βαθιές γραφικές κοιλάδες, χωθήκαμε στα παλιά οχυρά, αναστοχαστήκαμε τις παλιές σκονισμένες μνήμες της Κατοχής και του Εμφυλίου και θρηνήσαμε και πάλι το καμμένο δάσος που πεισματικά αναδασώνεται μόνο, παρά το σκουπιδοβασίλειο που το βομβαρδίζει συνεχώς. | |||||||
3η πεζοπορία : Πευκί -> Καστρί | |||||||
Αλλού πάλι ανεβήκαμε τα φοβερά και απότομα ψηλώματα των νότιων βουνών των Γουβών, ένας πραγματικός Γολγοθάς για τα πρωτάκια, έχοντας διαρκώς θέα στεριανή μέσα στη βαθύσκια κοιλάδα του χωριού του Δροσίνη. Στο τέλος είδαμε το ρομαντικό Πύργο και υποσχεθήκαμε αμοιβαία, να εμβαθύνουμε στο έργο του μεγάλου ποιητή. | |||||||
4η πεζοπορία : Δάσος Γουβών - Πύργος Δροσίνη | |||||||
Υπεύθυνοι καθηγητές : Δ. Κουτσούγερας - Δ. Ανδρίτσος - Ν. Θηβαίος | |||||||
Και φέτος, κατά τη σχολική χρονιά 2007-08, πραγματοποιήθηκε το πρόγραμμα "Δάσος - Αναδάσωση". Έτσι οι μαθητές που συμμετείχαν σ' αυτό είχαν την ευκαιρία να πάρουν μέρος στην περιποίηση του μικρού δάσους, που είναι δημιούργημα της περιβαλλοντικής ομάδας του σχολείου μας, να ενημερωθούν για τη χλωρίδα της περιοχής μας αλλά και να χαρούν όμορφους περιπάτους στα μικρά δάση της περιοχής του Αγίου Γεωργίου. Υπεύθυνοι καθηγητές : Α. Λίτσας - Ε. Σταμούλη - Ε. Πεπωνή - Α. Γλούμη - Β. Στεργίου - Μ. Τρίγκα |
|||||||
Σε μια εποχή που το περιβάλλον υποφέρει από την ανθρώπινη παρέμβαση και το οικοσύστημα κλονίζεται και απορυθμίζεται επικίνδυνα, το Σχολείο οφείλει να δίνει το παρόν σε προγράμματα σχετικά με το περιβάλλον · οφείλει να ενημερώνει τους μαθητές, να τους καθοδηγεί σε περιβαλλοντικές δράσεις, έστω και μικρής κλίμακας. Σ' αυτή τη λογική υπακούει το πρόγραμμα της ανακύκλωσης, που εδώ και πολλά χρόνια δίνει σταθερά τον αγώνα του για το περιβάλλον. Το πλαίσιο στο οποίο κινηθήκαμε ήταν : ΧΑΡΤΙ - ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ - ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΣΤΗΛΕΣ. Οι μαθητές συνέλεξαν όσο περισσότερο χαρτί μπορούσε να αποθηκευτεί στους σχολικούς χώρους. Το χαρτί που συλλέχθηκε προωθήθηκε στη χαρτοποΐα του Βαθύκοιλου Φθιώτιδας, χάρη στη βοήθεια του καθηγητή του Λυκείου κ.Μήτση, τον οποίο με την ευκαιρία ευχαριστούμε θερμότατα. Το αλουμίνιο, κυρίως από τενεκεδάκια αναψυκτικών είχε ως "επίκεντρο" μια χαριτωμένη κατασκευή του μαθηματικού μας και λαμπρού ευρεσιτέχνη κ.Πραμάτια. Ο μηχανισμός αυτός συνθλίβει τα τενεκεδάκια και έτσι διευκολύνει την αποθήκευση. Είναι τοποθετημένος σε καίριο σημείο, δίπλα στο κυλικείο, έχει μπει στην καθημερινότητα των μαθητών, τους διασκεδάζει και τους διδάσκει έμπρακτα και ευχάριστα πρακτικές ανακύκλωσης. Στο Σχολείο μας επίσης υπάρχουν μικρές πλαστικές κενές κολώνες αποθήκευσης των ηλεκτρικών στηλών (μπαταριών). Επίσης αυτή η δράση έχει αγκαλιαστεί από τους μαθητές, οι οποίοι συμμετέχουν με ενθουσιασμό και σ' αυτό το σκέλος του προγράμματος. Στα πλαίσια των μαθημάτων επίσης γίνονται συζητήσεις για το θέμα της ανακύκλωσης, και οι μαθητές ενημερώνονται και ευαισθητοποιούνται για το κρίσιμο θέμα της διαχείρισης αποριμμάτων, παράλληλα με τις πεζοπορίες που οργανώνονται από το Σχολείο μας, όπου οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να δουν σε σημεία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, μεγάλες ποσότητες απορριμάτων κάθε είδους, πράγμα που τους οδηγεί σε σημαντικά συμπεράσματα.
Για μια ακόμα χρονιά λειτούργησε θετικά το πρόγραμμα της ανακύκλωσης. Το πρόγραμμα αυτό θα αποκτήσει μεγαλύτερο εύρος και σημασία αν εφαρμοστεί από το Δήμο πρόγραμμα ανακύκλωσης, το οποίο ήδη εξαγγέλεται στα πλαίσια του ΧΥΤΑ. Αρνητική εξέλιξη τέλος, ήταν το κλείσιμο της χαρτοποιΐας Ροβιών με την οποία επί πολλά έτη είχαμε συνεργαστεί επιτυχημένα. Υπεύθυνοι καθηγητές : Γ. Κουτσοστάθη - Ν.Θηβαίος - Γ. Πραμάτιας - Ε. Πεπωνή |
|||||||
Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος καθηγητές και μαθητές αναζητήσαμε σπόρους από φυτά, των οποίων οι ποικιλίες εξαφανίζονται από τα υβρίδια, από ηλικιωμένους συμπατριώτες μας στα ορεινά χωριά μας (σιτάρι - ρεβύθια - καλαμπόκι - ντομάτες). Κατόπιν τα φυτέψαμε στο μικρό θερμοκήπιο του ΕΠΑΛ Ιστιαίας με τη βοήθεια του καθηγητή - γεωπόνου κ. Αλεξανδρή, σε μια προσπάθεια να σωθούν οι ντόπιες παραδοσιακές ποικιλίες. Υπεύθυνοι καθηγητές : Δ. Κουτσούγερας - Δ. Ιωάννου - Β. Στεργίου |
|||||||